הפרסום בפייסבוק
מאז שנת 2007, השנה בה פייסבוק השיקו את שירותי הפרסום בתשלום שלהם, החברה השתלבה בנוף הפרסום האינטרנטי בצורה אינטגרטיבית ושירותי הפרסום שלה נלחמים בותיקות ממנה – מייקרוסופט (בינג) וגוגל אשר נמצאות בשוק כבר שנים רבות. מאז השקת השירות, בפייסבוק לא מפסיקים לחדש את המוצרים אותם הם מציעים במסגרת הפרסום, כאשר כלל החידושים מבוססים על היכולות החברתיות של הפלטפורמה ועל מאגר הנתונים הגדול של החברה על משתמשיה.
כעת, פייסבוק צפויה להשיק שירות פרסום חדש: פרסומות וידאו. אם כי לא נעשו הצהרות רשמיות מטעם החברה, מומחים בתחום הטכנולוגיה והאינטרנט טוענים כי השקת פרסומות וידאו תהיה כבר בסתיו הקרוב. מעבר לכך, מומחים פיננסים צופים כי כבר ב-2014 השירות יכול להביא להכנסות של כמיליארד דולר לחברה. לפני שנתעמק במה שצפוי לקרות עם הכנסת פרסומות וידאו לפייסבוק, נסקור בקצרה את שירותי הפרסום אותם מציעה החברה כיום.
היסטוריה קצרה של פרסום בפייסבוק
כאמור, פייסבוק השיקה את שירותי הפרסום שלה בשנת 2007, אותה שנה בה הושקו Facebook pages. שני השירותים ביחד פתחו עבור חברות ומותגים פלטפורמה דרכה ניתן להגיע לקהל יעד רב למדי, מכיוון שכבר אז היו לפייסבוק מאות מיליוני משתמשים. לפייסבוק מידע רב, אשר נמסר לה על ידי המשתמשים, בכך ניתנת לחברות האפשרות להגיע לקהלי יעד ממוקדים ורחבים כאחד וליצור קשר חזק יותר עם לקוחות.
בתחילת דרכו שירות הפרסום בפייסבוק היה בצורת באנרים – מודעות קצרות אשר כללו תמונה, כותרת קצרה ותיאור. היתרון המרכזי היה היכולת להגיע לקהלי יעד מאוד ספציפיים – ניתן לעשות targeting למודעה כך שתוצג במיקום מסוים, לקבוצות גיל מסוימות, לגברים או לנשים, לנושאים לעומת רווקים, לדוברי שפות מסוימות או לפי העמודים להם המשתמשים עשו “לייק”. התמקדות בקהלי יעד ספציפיים מאשפרת לא להוציא כסף מיותר על הקלקות שווא וכן להגיע ללוקחות פוטנציאלים ול”המרות” (לפעולות אותן נרצה שהמשתמש יבצע בעקבות לחיצה על המודעה).
אופציות התשלום הן מאוד דומות למקובל בעולם הפרסום האינטרנטי – ניתן לבחור בין תשלום על הקלקה או על כל אלף חשיפות וכן את גובה התשלום המקסימאלי (פייסבוק נתנו מחיר מומלץ לכל שיטת תשלום).
בהמשך פייסבוק פיתחו שירותי פרסם חדשים, אשר התבססו על הקשרים החברתיים אשר נוצרים בין המשתמשים באתר. שירות ה-Social ads אפשר לחברות להתמקד בחברים של אנשים שעשו “לייק” לעמוד החברה – כך חברים של מעריצי העמוד נחשפו לעמוד. שני סוגים נוספים של שירותים שהשוקו היו Sponsored stories ו-Ads for applications – אשר אפשרו לכל חברה לשלם על חשיפת האינטראקציות של המשתמש עם העמוד/משחק לחברים שלו. החשיבה מאחורי השירותים היא שתהיה למשתמשים מוטיבציה/התעניינות רבה יותר במודעות ובשירותי החברה לאחר שראו כי החברים שלהם מקיימים איתה אינטראקציות.
אחד השלבים האחרונים בפיתוח שירותי הפרסום של פייסבוק היה השקת Sponsored stories בשנת 2012. המטרה של שירות זה היא לוודא כי כמה שיותר אנשים נחשפים לפוסט הנתון. זאת מכיוון שנותנים רבים הראו כי רק 16% אחוז מאנשים שעשו “לייק” לחברה נחשפים בצורה קבועה לפוסטים שלה – שימוש בשירות זה מאפשר להעלות את רמת החשיפה והמעורבות של המשתמשים עם העמוד ופוסטים ספציפיים. בנוסף, נוספו שירותי פרסום במובייל אשר נמצאים בשלבים ראשוניים, אך כבר הוכחו כיעילים לא פחות מאלו של גוגל.
השלכות צפויות של שירותי פרסום וידאו:
נתונים מראים כי חברות רבות עדיין משלמות לרשתות טלוויזיה כסף רב על שירותי פרסום. פייסבוק כעת נכנסת לעולם הפרסום בוידאו אשר הוכח כרווחי הן עבור המפרסמים והן עבור הפלטפורמות. המטרה היא להכניס פרסומות בסגנון של פרסומות טלוויזיה אשר יעלו ב-News Feed של המשתמשים – בכך להביא לחשיפה רבה יותר של החברה/המותג המפרסמים בפני המשתמשים בצורה שהוכחה כיעילה במיוחד לאורך השנים: פרסומת וידאו. כאמור, עדיין אין פרטים לגבי אופי השירות, אך ישנן מספר בעיות איתן חשוב להתמודד: האופן בו ינוגנו הסרטונים (אוטומטית או על ידי לחיצה, עם/בלי קול ועוד), הפרטים הטכניים (חשוב שלא יהיו תקלות), תמחור המודעות ועוד.
הדילמה העיקרית היא ההתמודדות עם המשתמשים של פייסבוק – כידוע, אתרי אינטרנט כמו פייסבוק עושים מאמצים לאזן בין ריצוי המשתמשים לניסיון להרוויח כסף ממפרסמים. כך, הכנסת שירות פרסום חדש כמו זה עלולה להפר את האיזון הקיים. במידה ופייסבוק יצליחו לפתור את כלל הבעיות, תפתח הזדמנות פרסום חדשה עבור חברות ומותגים רבים אשר מעוניינים בהגדלת החשיפה האינטרנטית שלהם.